Hjerterått – Tørking av Reinsdyrhjerte

2015-09-04 10.10.25.jpgTørket reinsdyrkjøtt – i dette tilfellet et hjerte – er en ideell metode å preservere mat. Det har sannsynligvis vært en kjent metode i titusenvis av år, og fungerer fremdeles like godt. Det er mange metoder, og hva du bør velge avhenger av hvor du befinner deg, årstid, tilgjengelige ressurser – og behov.

Ettersom jeg bor i en leilighet i Oslo valgte jeg å tørke på middels varme, med hjelp av krydder og salt – en nokså intens metode, og ikke min favoritt. Alternativet er å salte og speke – altså la det henge et kaldt, mørkt og luftig sted til det er ferdig. Kanskje et par måneder. Men jeg har ikke tilgang på kalde, mørke og luftige steder i bygården – så da måtte det bli ovnstørking.

Uansett om du kjøper eller jakter har du et ansvar for dyrets død – og da mener jeg at jakt er en klar moralsk vinner. Det handler om å gjøre ære på dyret, og å benytte så mye av dyret som mulig.

Først må du ha et hjerte. Det kan du sikkert kjøpe, men det går jo også an å jakte. Jeg liker ikke å drepe dyr, men synes jakt er en spennende del av menneskets kulturarv, og en flott måte å være i og med naturen. Uansett om du kjøper eller jakter har du et ansvar for dyrets død – og da mener jeg at jakt er en klar moralsk vinner. Det handler om å gjøre ære på dyret, og å benytte så mye av dyret som mulig.

Uansett: Du tar hjertet – og fryser det. Dette hjertet lå nok i bortimot et år i frysen (men kortere tid er overhodet ikke noe problem). Det bør ligge en stund. Jeg er ingen racer i fysikk, men jeg vet at dette hjelper kjøttet til å ta til seg salt/krydder og røyk når det igjen tines. Hvis du jakter må du passe på å skylle hjertet godt – legg det i en fjellbekk i et døgns tid eller så. Så tar du det ut av frysen og lar det tine. Jeg hadde det i kjøleskapet i et døgn.

Så finner du frem det du trenger. En skarp kniv, en skjærefjøl, salt, timian, pepper og andre krydder du måtte ønske, samt et ovnsbrett. Ja, og så en ovn da. Så skjærer du bort det som ikke er kjøtt – og i et hjerte er ikke det noe særlig mye. Det er hovedsakelig snakk om blodårer – store og små. Se på bildene for å se mer av denne prosessen.

Etter at hjertet er renskåret kan du skjære kjøttet i strimler. Cirka 0,5 – 1 cm tykke. Disse dekker du med krydder og salt på begge sider, og legger i ovnspannen. Så setter du ovnen på mellom 50 og 60 grader celcius, med døren åpen, og setter inn brettet. Jeg brukte over- og undervarme, men jeg tror ikke det har så fryktelig mye å si. Poenget er at det skal varmes opp, men ikke for mye, og tørke over lang tid. Hjertet stod mye lengre enn jeg hadde trodd før det var tørt nok – det måtte stå i bortimot 14 timer før det var ferdig.

Kjøttet skal være helt tørt. Du skal kunne “knekke” det. Voilà! Du har et tørt reinsdyrhjerte! Dette er helt perfekt turmat – lett, godt og næringsrikt 🙂

Leave a comment