Ullparka

Lyst til å lage din egen parka av ull? Det er enklere enn du tror 🙂

Denne parkaen ble ‘rasket’ sammen av et gammelt ullpledd som kostet omkring 150,- kroner. Hvis man regner med lintråden jeg brukte for å sy den, samt stoffet jeg brukte til mønster, kommer vel totalprisen på omkring 250,- eller deromkring. Med tanke på resultatet vil jeg si meg veldig fornøyd! Den er billig, tåler en trøkk og har egenskaper man bare kan glemme hos de fleste butikkjøpte plagg, med mindre man har noen tusenlapper man vil bli kvitt.

Se video om parkaen.

Fordeler med parka av ull:

  • Den ventilerer godt. Blir du fuktig så tørker den nokså raskt – langt raskere enn vindtette versjoner – og det gjelder også plaggene du har under.
  • Den holder varmen ekstremt godt.
  • Den er stille, og den reflekterer ikke lys (ull er matt – bomull og moderne stoff er ofte “polerte”, og har en tendens til å reflektere lys slik at man lettere blir sett av dyr).
  • Den er lett. Dette er kanskje vanskelig å tro, men vekten er overraskende lav. En solid bomullsparka er nok minst like tung, om ikke tyngre.
  • Den er stor og nokså vid – det er plass til f.eks. en god genser under. Dette gir også frihet til bevegelse, som gjør at den fungerer godt om du går på ski eller skyter med pil og bue. Eller gevær 😉

Ulemper med parka av ull:

  • Den er ikke vindtett. Hvis det blåser (men da skal det blåse nokså kraftig) så vil det bli kaldere enn med en vindtett versjon.
  • Den er stor og ‘klumpete’. Stapper du den i sekken så tar den mye plass. Ull komprimerer dessverre dårlig.
  • Ull er ikke et solid stoff. Jeg har brukt denne en del uten at den er blitt slitt, men jeg er overbevist om at den ikke er like holdbar som en parka i bomull.

Tips: for å få den skikkelig skreddersydd – lag ditt eget mønster, tilpasset din egen figur og dine ønsker ift lengde, størrelse, osv. Dette kan du enkelt lage i et lett stoff som tynn bomull eller lin. Så overfører du ganske enkelt dette mønsteret til ullpleddet, klipper ut delene og syr dem sammen. Vil du ha mønster til hetta så kan du få det av meg 😉

 

 

Leave a comment